Mosoly és metakommunikáció a tárgyaláson

Munkánk során mindannyian állandó kapcsolatban állunk munkatársainkkal, ügyfeleinkkel. Nagyban megkönnyíti a munkánkat, ha ezek a kapcsolatok kölcsönösen pozitívak. De nemcsak azért fontos jó benyomást tennünk másokra, mert ezáltal a sikerek is könnyebben jönnek, hanem azért is, mert a pozitív hozzáállást a környezetünk is hamar átveszi.

Bár a szóbeli kommunikáció fontos része a kapcsolatoknak, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a szavakat kísérő jelzéseket, a metakommunikációt sem. Ennek egyik legfontosabb eleme a mosoly. Egy őszinte mosoly, amely az Eiffel Esthetics fogászatnak is védjegye, kellemes benyomást tesz jóformán bárkire, akivel kapcsolatba kerülünk.

A metakommunikáció fontossága


A testünk által kommunikált jelzéseket az emberek gyorsabban fogják fel, mint a szavainkat. Ezek az üzenetek többnyire nem tudatosak, és kevesebb figyelmet is fordítunk rájuk, mint a szóbeli közlendőkre. Pedig egy-egy tárgyalás során a nem verbális üzeneteksokkal automatikusabban célba érnek, mint a szóbeli üzenetek.

Ha a szó és a gesztus ellentmond egymásnak, inkább a gesztusokat tartjuk hitelesebbnek. Mindenki emlékszik olyan esetekre, amikor valaki szóban kedves volt, de a testbeszéde és a mimikája elárulta a valódi érzéseit.

Ugyanez igaz a pozitív jelzésekre is: egy barátságos, kedves mosoly még egy nehéz tárgyalás során is optimizmust sugároz, és a megoldás keresésére ösztönzi a másik felet.

A metakommunikáció ismerete és alkalomhoz illő használata segít abban, hogy sikeresebbek lehessünk.

Kísérletekkel igazolták, hogy még egy telefonhívás során is „hallható” a mosoly, azaz a helyzethez való optimista hozzáállás átsugárzik a vonalon. Mivel a beszélgetések során mindig alkalmazunk metakommunikációs jelzéseket, érdemes tudatosan odafigyelni arra, hogy ezek a jelzések megnyerőek legyenek.

Metakommunikáció a tárgyalás során


A tárgyalásoknak meghatározó szerepük van az üzleti életben. Legyen szó akár szerződéskötésről, termékbeszerzésről vagy az üzlettársi kapcsolatok alakításáról, a tárgyalási készségeink meghatározzák az üzleti eredményeinket.

A légkört, ami egy-egy tárgyalás során befolyásolja a partnerek hozzáállását, sokszor apró metakommunikációs jelzésekkel is alakíthatjuk.

Egy üzletember mindig tudatában van az öltözködés vagy az ápoltság fontosságának: ezek a magunkról kialakított „imidzs”jelzésszerű elemei. Még mielőtt a tárgyalás érdemi részére sor kerülne, ezekkel a vizuális jelzésekkel máris hatással vagyunk a partnerre.

Legalább ekkora gondot érdemes fordítani a metakommunikációnk átgondolására még a tárgyalás megkezdése előtt. Üdvözlésnél a testtartásunk legyen nyitott, érdeklődést sugárzó, amivel a partner felé irányuló figyelmet hangsúlyozzuk.

És természetesen nem szabad megfeledkezni a mosolyról sem, ami már az indulásnál barátságos légkört teremt és feloldja az esetleges feszültséget.

A mosolyt mindenhol megértik


Ha meg akarod kedveltetni magad az emberekkel, mosolyogj!” – javasolja Dale Carnegie, amikor a mosoly értékéről ír.Az amerikai tanácsadónak igaza van: az arcunk által küldött nem verbális jelzések a beszélgetésben, esetünkben a tárgyalás során állandó tájékozódási pontként szolgálnak. Segítenek a partnernek értelmezni, amit mondunk, és eligazodni a helyzetet kísérő érzéseinken. A mosoly azt jelzi, hogy érdeklődünk a másik mondanivalója iránt és odafigyelünk rá.

Különösen értékes a mosoly akkor, amikor nehéz tárgyalásra számítunk, és a partner a problémákra fókuszál. Egy mosollyal azt közöljük ilyenkor, hogy képesek vagyunk a gondokon úrrá lenni, ez pedig megerősíti a belénk vetett bizalmat.

A mosoly szerepét a tárgyalások során az alapozza meg leginkább, hogy velünk született, alapvető gesztus, amit mindenki képes értelmezni, bármely kultúrkörből is származik. Ezért egyformán hatásos a saját nyelvünket beszélő és a külföldi partnerekkel szemben. Nem véletlen, hogy a kereskedők a világ mindenpontján mosollyal köszöntik az üzletükbe betérő vásárlót. Ahogy a bölcs kínai közmondás tartja: „Az az ember, akinek nincs mosoly az arcán, ne nyisson boltot!”

A vezetők metakommunikációja


A cégvezetőkről sokszor az a kép él az emberek fejében, hogy komoran és barátságtalanul végzik a dolgukat. Ennek nem kell így lennie, ha a vezető tudatosan figyel arra, hogy gesztusaival és nem-verbális kommunikációjával bizalmat és érdeklődést keltsen maga iránt. Az élénk mimika és az érzelmek vállalása még tekintélyes vállalatvezetők esetében is segíti a környezettel való harmonikus kapcsolatot. Nem kell félni a mosolytól a ranglétra legmagasabb fokán sem!

A Michigani Egyetem vállalati vezetők körében végzett kutatása szerint a gyakran mosolygó embereket jobb főnöknek, jobb tanárnak és ügyesebb üzletembernek tartjuk. Nem véletlenül: a cégvezető feladatai közé tartozik a munkatársaknak nyújtott útmutatás és a cég értékeinek közvetítése, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy mások szívesen hallgassák és örömmel legyenek a közelében.  

Miért nem mosolygunk többet?


Vannak, akik azért kényszerítik magukra a mosoly nélküli arckifejezést, mert nem elégedettek a foguk állapotával, és nem szívesen mutatnák meg azokat a tárgyalópartnernek. Habár egy őszinte mosoly soha nem lehet csúnya, ha mégis azt veszi észre magán, hogy a fogai miatt kevesebbet mosolyog, mint szeretné, azon az Eiffel Esthetics-nél könnyen segíthetünk.

Share:

Vélemény, hozzászólás?