Minden, amit a foghéjkezelésről tudni érdemes

A fogászati héj egy vékony réteg, amit a fog elülső oldalának fedésére használunk akkor, ha a fog külalakját szeretnénk megváltoztatni. Fogszínű anyagból készül, ezért természetesen illeszkedik a fogsorba, és segítségével változtatható a fog formája, mérete, hossza és színe.

Abszolút valósághű hatást hoz létre, és gyors megoldást kínál számtalan esztétikai probléma elfedésére, ezért azonnali fogszabályozásnak is nevezik.

A fogászati héj készülhet porcelánból vagy kompozit anyagból. A porcelánból készült héjat, másnéven indirekt héjat a fogorvos fogtechnikus együttműködésével készíti el, ezért minimum két alkalom szükséges az eljáráshoz.

Ez jobban ellenáll a foltosodásnak, mint a kompozit héj, nem színeződik el és nem kopik.  Mivel laboratóriumi körülmények között készül, egységesebb összképet ad, és annyira élethű, hogy szinte lehetetlen megkülönböztetni az eredeti fogaktól.

Rendelőnkben mi kizárólag ezt a technikát alkalmazzuk.

A kompozit, vagy másnéven direkt héjat a fogorvos készíti el a rendelőben, egy kezelés alatt. Ennek az eljárásnak az eredménye látványos, de nem olyan tartós, pár éven belül elszíneződhet vagy elkophat, szemben az indirekt héjjal, ami hosszú távra szóló megoldást jelent.

Az indirekt héj ugyan drágább megoldás, mint a direkt héj, viszont sokkal tartósabb eredmény érhető el, és természetesebb megjelenést biztosít.

Milyen problémák esetén ajánlom a fogászati héjat?

Fogászati héjat az alábbi esetekben használjuk:

• Fogak elszíneződése, akár korábbi gyökérkezelés, akár az ételben-italban található festékanyagok miatt vagy bármilyen egyéb okból eredendő elszíneződés esetén
  • Törött, lepattogzott élű fogaknál;
  • Egyenetlen vagy szabálytalan formájú fogaknál, a fogon lévő kitüremkedések vagy bemélyedések esetén;
  • Fogak közötti hézagoknál a rés zárására;
  • Ha általánosságban nincs megelégedve a mosolyával.

Az E-max héjkerámia

Az indirekt héjaknál az általunk is használt E-max préskerámia biztosítja a legszebb eredményt. Az E-max technológiával készült fogak természetes mosolyt biztosítanak, és egyáltalán nem tartalmaznak fémet. Jó tudnia, hogy a természetes fog megtartásával optikailag jelentős javulás érhető el.

Az E-max kerámia népszerűségének több oka van:

• fájdalommentes beavatkozás,
  • a legkisebb foganyagveszteség,
  • két kezelés alatt elkészül,
  • a páratlan megjelenés, és
  • a kiemelkedő minőség.

Hogyan történik a foghéj felhelyezése?

1. lépés: A konzultációt követően az első alkalommal eltávolítok egy vékony réteget a fog felszínéről, nagyjából fél milliméternyi fogszövetet, amennyi majd a felkerülő héj vastagsága lesz. Ha a fog szuvas, akkor azt is ilyenkor kezeljük. A fog alakját úgy alakítom, hogy a végleges héjak majd a legharmonikusabb összhatást biztosítsák az Ön számára. A kezelés minden esetben helyi érzéstelenítésben történik, ezáltal teljesen fájdalommentes a beavatkozás.

2. lépés: Lenyomatot veszünk a preparált fogfelszínekről és az ellenoldali állcsont összes fogáról is. Ez alapján készíti majd el a fogtechnikus a héjat.

3. lépés: A pácienssel együtt kiválasztjuk a fogsorhoz leginkább illő színt, és meghatározzuk a készülendő héj formáját is.

4. lépés: Elkészítem és felragasztom a fokozott figyelmet igénylő ideiglenes héjakat. Mivel a végleges héj pár nap múlva elkészül, addig a hátralévő időre ezt használjuk.

5. lépés: Pár nap múlva az ideiglenes héjakat eltávolítom és bepróbáljuk a fogtechnikai laboratóriumból megérkezett kb. 0,6-1 mm vastagságú végleges héjpótlásokat. Ha az eredmény megfelelő, a héjat beragasztom a helyére. A harapási magasság ellenőrzése után polírozom a héj felszínét.

Melyek a fogászati héj előnyei?

• Az általunk alkalmazott E-max technikával csak nagyon keveset kell lecsiszolni a fogakból ahhoz, hogy a héjak felhelyezhetőek legyenek.
  • A kerámia héjakat egy speciális fogászati ragasztóval illesztjük az előkészített fogakra, ennek köszönhetően hosszú időre rögzülnek.
  • A préskerámia különleges esztétikai eredményt garantál, az így készült fogsor kivételesen szép, mindamellett tartós és homogén megoldás.
  • A fogíny jól tolerálja a porcelánt, az nem okoz sérülést vagy gyulladást.

A porcelán héjak legfőbb erénye a tartósságuk. Élettartamuk hosszabb, mint bármely más héjtípusé, ami sok szempontból a legjobb választássá teszi ezt a fajta héjat. Kinézetük természetes, hasonló a meglévő fogakéhoz.

Ferdén álló, egyenetlen felszínű fogakon is használható, olyan esetben is, amikor a fogszabályozástól nem várunk eredményt. A letört sarkú fogak természetes alakját visszaállítja anélkül, hogy maga a héj látható lenne.

Hogyan kell ápolni a felhelyezett héjakat?

A héjak speciális ápolást nem igényelnek, de a megfelelő szájhigiénia esetükben is elengedhetetlen! Mosson naponta minimum kétszer fogat, utána használjon fogselymet, és félévente keresse fel fogorvosát ellenőrzésre.

Van-e a fogászati héjnak hátránya?

Az általunk használt E-max préskerámia héjnak gyakorlatilag semmilyen hátránya nincs. Az ára magasabb, mint a kompozit héjak árai, ugyanakkor tartósabb és ellenállóbb is. A héj 10-15 évig a helyén marad, élethű hatást kelt, és harmonikus mosolyt kölcsönöz Önnek.

Vélemény, hozzászólás?